logo
Lekker Sociaal is een klein Rotterdams designbureau. Ik werk vanuit huis en een ruimte van 42 Workspace.

Emailmarketing

Webshops

Domein & Hosting

Coaching

Stuur me een berichtje
Wil je een uurtje uitleg over plugins? Of wil je een nieuwe website? Stuur me een berichtje met je vraag en ik neem contact met je op.

06-29554458

hallo@lekkersociaal.nl

42 Workspace, Schiedamse Vest 154, 3011 BH Rotterdam

BLOG         OVER LEKKER SOCIAAL         PORTFOLIO         CONTACT

Top

Een weggever op je website maakt iedereen blij

Tips over een weggever op je website

Een weggever op je website maakt iedereen blij

Ik had bedacht dat het leuk zou zijn als ik een weggever op mijn site zou zetten. Een klein snackje om te proeven wie ik ben en wat ik doe. Goed voor mijn marketing, dus goed voor mijn bedrijf. En wat is er handiger dan een leuke handleiding weg te geven. Dus had ik mezelf als doel gesteld een eigen handleiding voor MailChimp te schrijven. Helemaal geschreven vanuit mijn eigen ervaring.

Op Wunderlist had ik netjes de handleiding op de planning gezet, maar je weet hoe het gaat. Druk met van alles, druk met de opdrachten van klanten die altijd voor gaan. Een half jaar later was ik nog steeds niet gestart, vooral omdat ik tegen het schrijven opzag. Ik ben een ontwerper, geen schrijver. En schrijven dat is gewoon niet mijn ding, zeg ik altijd tegen iedereen.

Tot ik in februari dit jaar een telefoontje kreeg, of ik op het startersfestival wilde staan. En of ik daar een MailChimp workshop wilden geven. Nou, dat leek me helemaal leuk. Maar hoe leuk zou het zijn als ik dan meteen ook die handleiding tijdens na de workshop beschikbaar zou maken?

Dus ik ging meteen aan de slag met mijn handleiding. En ik beschreef het precies hoe ik het mensen uitle. Stap voor stap schreef ik hoe ik zelf het programma onder de knie hebben gekregen. En omdat het voor mij zo dichtbij lag, stroomde de woorden als vanzelf eruit. En weet je, ik had er ontzettend veel plezier in om elke stap uit te werken. Ik vond het zelfs jammer toen ik uiteindelijk klaar was!

 

Landingspagina

Met de handleiding klaar om te delen had ik nog meer nodig. Want waar moet een weggever nu komen te staan? En hoe kunnen mensen deze downloaden? Ga ik het achter een wachtwoord zetten of in ruil voor een email adres?

In ieder geval moest ik eerst een landingspagina maken. Want de handleiding moet toch ergens vanaf te downloaden zijn. Dan zou ik daar wat tekst en uitleg kunnen geven. Wat dan weer goed voor de Google vindbaarheid is. Maar hou zou dan het downloaden praktisch gedaan kunnen worden? Ik ging ermee aan de slag. Mooi aanmeldformulier gemaakt, stukje uitleg over de handleiding en nog wat afbeeldingen uit mijn portfolio.

 

Marketing automation

En nu komen we aan in het onderdeel hoe de bezoekers de handleiding kunnen ontvangen. In ruil voor een email ontvangt de bezoeker de gratis download. Ik had bedacht dat ik het gewoon met de marketing automation van MailChimp zou doen. Iets waar ik me nog niet in had verdiept, dus meteen een leuke testcase voor mezelf. In MailChimp heb ik vervolgens een automatische serie mails opgezet. Bij aanvraag ontvangt de aanvrager een eerste mailtje met hierin een link naar de handleiding, en daarna volgen nog een aantal mails met tips. Wanneer zij die vervolgmails ontvangen kun je zelf plannen.

 

Jij blij, ik blij

Met mijn handleiding en marketing automation klaar kan iedereen mijn weggever gratis downloaden en snel aan de gang met een eigen nieuwsbrief. En ik kan via social media of tijdens netwerk evenementen mensen op mijn weggever wijzen. Hiermee genereer ik weer extra verkeer naar mijn site en en meer verkeer is weer beter voor je ranking in Google. Dus kortom, iedereen blij!

 

Wil je meer weten over hoe je een eigen nieuwsbrief kan starten? Gebruik dan mijn gratis MailChimp handleiding “In 5 stappen je eigen nieuwsbrief”. Deze handleiding heb ik speciaal geschreven vanuit mijn eigen ervaring met het ontwerpen en opzetten van nieuwsbrieven met MailChimp.

 

Lees meer over marketing automation op MailChimp »